Co robić, gdy ubezpieczyciel płaci zbyt mało
ORZECZNICTWO | Jeśli ubezpieczyciel opóźnia się z wypłatą odszkodowania, to przedsiębiorca w celu minimalizacji strat ma prawo wydzierżawić urządzenie zastępcze.
Taki wniosek płynie z wyroku Sądu Okręgowego w Rzeszowie, który rozstrzygał spór pomiędzy spółką jawną – właścicielem stacji paliw, a firmą ubezpieczeniową. Spór ten dotyczył kwestii wydzierżawienia dystrybutora szybkiego tankowania oleju napędowego. Dotychczasowy dystrybutor został bowiem uszkodzony przez kierowcę, który miał wykupioną polisę OC.
Za mało na naprawę
Z uwagi na to, że kwota wypłacona dobrowolnie przez ubezpieczyciela za zniszczony dystrybutor nie pozwalała na jego naprawę (była za niska), spółka była zmuszona wydzierżawić dystrybutor zastępczy. Następnie wystąpiła na drogę sądową, żądając zasądzenia od ubezpieczyciela 292 tys. zł tytułem zwrotu czynszu dzierżawnego urządzenia.
Spółka zaznaczyła, że na skutek opieszałości i stanowiska ubezpieczyciela, który odmówił wypłaty odszkodowania umożliwiającego naprawienie szkody, musiała podjąć kroki w celu zminimalizowania strat. Jak tłumaczyła, brak jakichkolwiek działań spowodowałby, iż spółka generowałaby straty, co w konsekwencji doprowadziłoby do jej zadłużenia i ogłoszenia upadłości. Naprawienie szkody stało się możliwe dopiero po wypłaceniu przez firmę ubezpieczeniowego zasądzonego przez sąd odszkodowania.
W ocenie spółki za powstanie tak dużych kosztów odpowiada ubezpieczyciel, który swoimi działaniami, zaniżeniem odszkodowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta